Is tijdreizen mogelijk?

Voor mensen die vroeger graag naar Starttrek keken leek het de gewoonste zaak om met “warp” snelheid te reizen.
Warp-3 betekende driemaal de lichtsnelheid. Een mooie droom, maar zou dat ook echt kunnen?

door Gerben de Jong

Fantasie over tijdreizen, een beetje vooruit dromen.

Einstein beschreef de ruimte en de tijd als één geheel: de ruimtetijd. Reizen door de ruimte heeft invloed op de tijd. De aanwezigheid van massa trouwens ook. Hier op aarde gaat de tijd langzamer dan in het International Space Station, maar het verschil is niet groot!
Ik heb me de tijd wel eens geprobeerd voor te stellen. Ik zat met de vraag hoe het mogelijk was dat we wel in de richtingen van de ruimte kunnen reizen, maar niet in de tijd.
Op een gegeven moment heb ik me de tijdstroom voorgesteld als de waterstroming vlak achter de Niagara waterval. Die stroming is zo sterk, dat wanneer je wordt meegesleurd je er niet meer uit kunt komen. Er zijn verhalen van mensen die aan de waterkant zaten en hun voet in het water staken en nooit meer teruggevonden zijn.

Uit de vergelijkingen van Einstein volgt dat je niet sneller dan het licht door de ruimte kunt reizen. Maar Miguel Alcubierre Moya, een theoretisch natuurkundige uit Mexico, bedacht in 1994 de Alcubierre drive. Zijn uitgangspunt was dat je door de ruimte niet sneller dan het licht kan reizen, maar de ruimte zelf kan zich wel sneller dan het licht verplaatsen. Dus het recept is: maak een vervorming in de ruimte die zich met “warp-speed” verplaatst. Je hebt er alleen wel (veel) negatieve energie voor nodig en die bestaat voor zover we weten niet. Je kunt je er een beetje een voorstelling van maken door een autootje op een tafelkleed op te duwen, waardoor de auto de hobbel af wil rijden maar ondertussen steeds verder vooruit wordt geduwd. Het tafelkleed speelt hier de rol van de ruimte.
Het autootje beweegt met de hobbel in het tafelkleed mee.

Toch is er in het laatste jaar iets veranderd. De term “warp” duidt op het vervormen van de ruimtetijd. Dat hoeft niet te betekenen dat je meteen sneller gaat dan het licht. Je verplaatst je door ruimte vervorming.

Er is een publicatie verschenen van Bobrick en Martire: “Introducing Physical Warp Drives”. De theoretische natuurkundige Sabine Hossenfelder geeft er een toelichting over in haar YouTube blog. Het uitgangspunt is dat de bubbel de ruimte eromheen vervormt, zonder de passagiersruimte te vervormen.

Dan blijft natuurlijk de vraag waar je zo’n warp schild van moet maken. Het enige dat het genoemde artikel doet is de warp drive wiskundig wat dichterbij brengen. Praktisch bestaat het nog lang niet. Maar misschien ooit … En dan zou je met zo’n machine ook door de tijd kunnen reizen, want de tijd in de passagiersruimte loopt anders dan de tijd in de ruimte eromheen. Misschien dat wij mensen hiermee ooit naar de sterren kunnen reizen…

Meer lezen van Gerben de Jong.

Gerben de jong is voorzitter van Sterrenvereniging Astra Alteria en heeft als docent natuurkunde op het Marnix College te Ede gewerkt. Op het Marnix College en ook op de school waar hij voor het Marnix werkte heeft hij jaarlijks een clubje brugklasleerlingen begeleid die geïnteresseerd waren in sterrenkunde: de Milky Way Club. Gerben wil ons graag laten zien hoe mooi en vooral wijds de sterrenhemel is.

Afdrukken E-mailadres