koloniseren van de ruimte wordt actueel
In mijn jongensjaren droomde ik helemaal weg van al die futuristische boeken over ruimtevaart, het langdurig wonen in een ruimtestation en het koloniseren van andere werelden.
Door drs. Robert de Jong
Daarin werd rijk-geïllustreerd voorgespiegeld, dat we 25 jaar later de ruimte gekoloniseerd zouden hebben met kilometers grote ronddraaiende wielen. Deze waren nodig om de zwaartekracht na te bootsen voor de mensen die daarin zouden wonen. Aan de binnenkant van die wielen zou de grond worden bevloeid door stromende rivieren om voedsel te kweken.
Inmiddels weten we dat dit er allemaal niet is, en heeft het me langzaam maar zeker geleerd niet alles te geloven… totdat Elon Musk met zijn SpaceX gewoon bijna doet wat hij beloofde in 2017.
In tegenstelling tot de NASA, maar ook de ESA, doet Elon Musk met zijn SpaceX in Boca Chica (Texas, US) alles ‘disruptive’. De NASA komt niet in actie als er geen ontwerp op de tekentafel ligt waarvan duidelijk is, dat er niets fout kan gaan. Dat helpt maar het is gebleken dat het geen sluitend verhaal is. Bijv. de Space Shuttle bestaat al niet meer. SpaceX probeert iets gewoon uit of het werkt. Lukt het niet dan heb je daarvan geleerd en doe je het nog eens over. Deze methode bleek uiteindelijk sneller en goedkoper te zijn. Ook heeft SpaceX nu herbruikbare boosters die gewoon uit de lucht vallen tot op de laatste halve kilometer na. Dat scheelt veel brandstof – en brandstof is massa waar je brandstof voor nodig hebt. De NASA heeft er nooit aan gedacht om dit te doen. SpaceX is een fabriek die op weg is om in massaproductie raketten te bouwen die met mensen naar Mars gaan. De NASA bouwt 1 raket tegelijkertijd.
De volgende belofte van Elon Musk is: Het eerste Starship (van 54 meter) reist af in 2024 naar de planeet Mars. Het geheel vertrekt vanaf de Aarde met een booster met raptormotoren met 2 meganewton aan stuwkracht eronder. Die booster eronder is ook nog eens 69 meter. Vanaf dat moment is het koloniseren van het zonnestelsel begonnen, te beginnen met Mars. Een enkeltje duurt ½ jaar. De Starship wordt eerst nog eens bijgetankt in een lage baan om de Aarde om daarna definitief naar Mars te vertrekken. Het ‘tankstation’ gaat terug naar de Aarde. Bij Mars moet wel worden afgeremd want de snelheid onderweg is 7½ km/sec. Anders duurt het te lang.
Als het een succes blijkt, begint de massaproductie van vele Starships, als ware het passagiersvliegtuigen. Het plan is dat er 1000 Starships gebouwd gaan worden in 10 jaar tijd. Er zullen 3 Starships per dag vertrekken met elk 100 mensen aan boord.
Een rekensommetje leert, dat van de 8 miljard mensen er in 2050 zo’n 1 miljoen op Mars zullen wonen. Behalve als er een retourstroom op gang komt. Er zijn veel ideeën over wat die mensen daar gaan doen, maar deze zijn nog niet concreet te noemen.
Tot nu toe houdt Elon Musk zijn woord, ondanks de ongewenste ‘unscheduled unplanned disassembly’ die zo nu en dan voorkomen. Dat wordt gewoon ingecalculeerd. Het zijn leermomenten. Voor het eerst heb ik weer vertrouwen dat er tijdens mijn leven iets terecht gaat komen van het koloniseren, alleen dat het naar verwachting toch een jaar of 10 langer gaat duren dan Elon Musk vertelt. Ook verwacht ik dat in 2024 de eerste Starship als proef (test) naar Mars gaat, maar zonder mensen. Ga jij maar eens testen met mensen. Er zijn voldoende mensen te vinden die met weinig perspectief de eersten op Mars willen zijn, maar uiteindelijk moet het een commerciële instelling gaan worden om de kosten te dekken. De wereld bestaat niet alleen uit miljonairs die mee willen. Ook willen mensen hun familie op de Aarde weer eens bezoeken want een internetverbinding met de Aarde is lastig want het is niet real-time.
Meer lezen van drs. Robert de Jong:
- Water moet zich concentreren
- Kennis bouwen we steeds sneller op!
- Laat die barst maar gauw komen bij CERN!
- ‘Oummuamua is een buitenaards artefact’
- Het universum is slechts één hartslag van een kloppend hart.
- Onbeperkte ‘schone’ energie.
Robert de Jong studeerde van 1982 tot en met 1988 Astronomie aan de Universiteit van Utrecht. Nadat hij zijn opleiding heeft voltooid neemt zijn carrière een verrassende wending. Hij kiest voor de ICT gaat werken voor het softwarebedrijf Baan. Binnen dit bedrijf, dat later zou worden overgenomen door de Amerikaanse software gigant Infor begint hij als programmeur en groeit hij door tot Senior Solution Architect. Zijn liefde en passie voor het vak Astronomie heeft hij echter nooit verloren.
In 1998 start hij samen met een aantal waarneem vrienden Sterrenvereniging Astra Alteria in Putten. Al snel neemt hij de rol van Voorzitter voor zijn rekening en in die hoedanigheid probeert hij het prachtige vak sterrenkunde voor een groter publiek toegankelijk te maken. Robert is een ‘kar trekker’ pur sang. Hij mobiliseert vrijwilligers, organiseert lezingen en waarneemavonden, stelt cursussen en lesmateriaal samen, ontwikkeld een website en ledenportaal bezoekt scholen en weet als geen ander de media te bereiken. De vereniging groeit dan ook flink onder zijn leiding en ontplooit zelfs activiteiten in Ede. In 2010 wordt Sterrenvereniging Astra Alteria, werkzaam in de regio Gelderland: Noordwest-Veluwe en Gelderse Vallei, door het bestuur van de KNWS als nieuwe erkend. Door zijn vele werkzaamheden in het buitenland is Robert de afgelopen jaren meer naar de achtergrond getreden, maar is nog steeds een ambassadeur van de vereniging.